سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مسئولیت ما، مسئولیت تاریخ است؛ بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد؛ ما از سرنگونی نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم... ***شهید غلامعلی پیچک***

درباره وبلاگ

قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
لوگو
قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 10
  • بازدید دیروز: 86
  • کل بازدیدها: 436512
کاریکلماتوریست
دلنوشته های یک خبرنگار جنوبی
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
جمعه 93 فروردین 1 :: 11:49 صبح ::  نویسنده : محمد پای بست

اقتصاد و فرهنگ؛ الزامات و ضرورت ها

در طول سال های اخیر اقتصاد به عنوان مهمترین شریان اقتدار و استقلال ملت ایران و مولف? فرهنگ به عنوان مهمترین شاخص برای تمدن سازی نوین اسلامی همواره از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است.

مهدی نجفی:

فرمایشات حکیمان? مقام معظم رهبری در آغاز سال جدید و در اولین روز از بهار سال 93 و نامگذاری سال جدید به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و همت جهادی بار دیگر نیازها و مطالبات فراگیر ملت ایران و نخبگان جامع? اسلامی به ویژه مقام معظم رهبری در لزوم بهبود دو مولف? مهم و حیاتی در پیشرف نظام اسلامی را برای همگان آشکار نمود.

بدیهی است رهنمودهای مدبرانه مقام معظم رهبری در طی سال های اخیر همواره موجبات رشد و پیشرفت نظام اسلامی را به ارمغان داشته است، لیکن پرسش اساسی این است که چرا ولی فقیه جامعه اسلامی توأمان مقول? اقتصاد و فرهنگ را به عنوان زنجیر? کاملا به هم پیوسته و ملازم یکدیگر برای احیای پیشرفت کشور ضروری دانسته اند؟

باید اذعان نمود مقول? اقتصاد و فرهنگ در سال های اخیر به عنوان شاه کلید رشد و پیشرفت نظام اسلامی مطرح بوده است، در طول سال های اخیر اقتصاد به عنوان مهمترین شریان اقتدار و استقلال ملت ایران و مولف? فرهنگ به عنوان مهمترین شاخص برای تمدن سازی نوین اسلامی همواره از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است لیکن فقدان مدیریت جهادی در مقول? اقتصاد و فرهنگ و مهمتر از همه ضعف مفرط سیاستگذاران در این دو عرصه مهم در بعد نرم افزاری، نظام اسلامی را با چالش های فراوان مواجه ساخته است.

در تبیین مدعای فوق می توان به اقتصاد نفتی اشاره نمود که نقش دولت و ملت را در حد مصرف کالای وارداتی منحصر ساخته است و در این حالت تمامی تار و پود جامعه؛ اعم از ساختار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را مصرفی و در حالت رکود مفرط قرار داده است.

بدین ترتیب ساختار نظام اسلامی مطابق با اقتصاد نفتی و مصرفی، نقش جوامعی مولد در عرص? تولید اقتصادی و تولید فرهنگ از قبیل روستا را در تشکیل ساختار فرهنگی شهرها به شدت دستخوش تغییر قرار داد به نحوی که با اقتصاد نفتی، شهر از لحاظ فرهنگی و اقتصادی از روستا بی نیاز شد و شهر مبنای فرهنگی خود را نه از مولفه های فرهنگی تمدن ساز در درون کشور بلکه از گزاره های موجود در جوامع غربی دریافت نمود.

باید اذعان نمود آسیب های متعدد اقتصاد نفتی آنچنان بر پیکره فرهنگ نظام اسلامی خدشه وارد نمود که ارزش های زندگی غربی بر جامعه تحمیل گردید و متأسفانه دولت های مختلف نیز با سیاستگذاری های نادرست و غرب گرایانه در رشد فزایند? آسیب مذکور سهم قابل توجهی از خود بر جای گذاشتند، تبلیغ کالاهای غربی و ترویج سبک زندگی غربی و نیز تأکید دولت ها بر وام و... برای تقویت اقتصاد مصرفی، فرهنگ جامعه اسلامی را به شدت متزلزل نمود به نحوی که پدیده غرب گرائی و فرار مغزها و مهاجرت به غرب از مهمترین آفات و پیامدهای این امر محسوب می شود، هم چنین برخی دیگر در داخل کشور با برچسب توسعه و تجدد با پول و نفت ایران در ترویج غرب گرائی در نظام اسلامی تلاش کردند لذا عرص? فرهنگ و اقتصاد در طول چند ده? اخیر متحمل بیشترین آسیب ها و پیامدها گردید.

بدیهی است اقتصاد نفتی در ایران که در اواخر جنگ و دوران سازندگی پدید آمد و متأسفانه تمامی دولت های پس از آن نیز با ذوق زدگی فراوان در این دور باطل حرکت کرده اند، وابستگی اقتصادی و فرهنگی را به همراه داشته است لذا باید اقتصاد نفتی و مصرفی را مهمترین دشمن استقلال ایران نامید که به شدت خودکفائی ملت ایران را متزلزل نمود و در سوی دیگر فرهنگ ملت ایران را در مسیر انحطاط و ضعف قرار داد، از این رو اشارات مدبران? مقام معظم رهبری بر دو مقول? اقتصاد و فرهنگ به صورت توأمان نشان دهند? درک عمیق و ژرف نگری ایشان برای پیشرفت کشور می باشد.

هم چنین نامگذاری مقام معظم رهبری در سال 93 با عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و فرهنگ جهادی ناظر بر رفع چالش های موجود در مشکلات اقتصادی ملت ایران و رفع برخی آسیب های فرهنگی در جامعه بوده است که سر منشأ این امر را باید در اقتصاد نفتی و ورود تشکیلاتی فرهنگ منحط غرب به نظام اسلامی و سیطر? سبک زندگی غربی بر ارزش های اسلامی ایرانی است، مطالبه ای که با ضعف مدیریت مسئولان کشور و فقدان روحی? جهای، تداوم و استمرار مشکلات جامعه در مولفه های اقتصادی و فرهنگی را به همراه داشته است.

بدیهی است اشاره حیکمان? مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت جهادی برای احیای مقول? اقتصاد و فرهنگ به معنای انجام اقدامات زود بازده و شتاب زده در عرصه های اقتصادی و فرهنگی نیست بلکه باید با تدبر و دور اندیشی بسترهای فکری و نرم افزاری احیای مولف? اقتصاد و فرهنگ را فراهم نمود، لذا قید معنادار «جهادی» در بیانات مقام معظم رهبری ناظر بر استمرار و تداوم حرکت مسئولان و اجتناب از ایستائی و توقف برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی به ویژه در بخش های اقتصاد و فرهنگ می باشد، لذا ولی فقیه جامعه اسلامی با تأکید بر اهمیت غیر قابل انکار مولف? اقتصاد و فرهنگ همگان را به احیای اقتصاد و فرهنگ جامعه اسلامی فراخواند، حرکتی که با دو مولف? عزم و اراده ملت ایران ونیز مدیریت جهادی مسئولان، توأمان زمینه ساز پیشرفت اقتصاد و فرهنگ کشور خواهد گردید.

امید است در آغاز سال جدید هم? مسئولان کشور با تکیه بر عزم و اراد? ملی به عنوان ظرفیت عظیم و بی پایان اقتدار نظام اسلامی و با مدیریتی جهاد گونه و مستمر و بدون ایستائی و رکود و توقف در راستای منویات حکیمانه و مدبران? مقام معظم رهبری گام برداند که در صورت انجام این مهم می توان پیشرفت و رفاه بیشتر برای ملت ایران و در نهایت تمدن سازی نوین اسلامی را برای جوامع بشری به ارمغان آورد.

 

نکته: با عرض پوزش از مخاطبین گرامی طی خطای انسانی صورت گرفته در سایت جم خبر یادداشت های استاد ارجمند حجت الاسلام مهدی نجفی اشتباها بنام نویسنده وبلاگ درج شده بود که اصلاح شد؛ ضمن عذرخواهی مجدد از مولف گرامی یادآور می شود نام نویسنده وبلاگ در همه پست های وبلاگ ثابت است و با نام نویسنده متون تفاوت دارد. خواهشمندیم عزیزانی که مطالب را در سایت خود درج می کنند به نام نویسنده مطلب دقت ویژه داشته باشند و در صورت درج نام نویسنده وبلاگ بجای نویسنده مطلب حتما اصلاح نمایند. با سپاس




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب