سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مسئولیت ما، مسئولیت تاریخ است؛ بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد؛ ما از سرنگونی نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم... ***شهید غلامعلی پیچک***

درباره وبلاگ

قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
لوگو
قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2
  • بازدید دیروز: 27
  • کل بازدیدها: 441454
کاریکلماتوریست
دلنوشته های یک خبرنگار جنوبی
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
یکشنبه 93 اردیبهشت 28 :: 1:26 صبح ::  نویسنده : محمد پای بست

تداوم بی اعتنایی متولیان فرهنگی به مقوله فرهنگ در برازجان!


فقدان سینما در دشتستان در سال تحقق فرهنگ!

دشتستان با غفلت مسئولان از کارکردهای فراوان سینما در عرصه تحقق فرهنگ ناب اسلامی، از داشتن حتی یک سینما محروم است و این آسیب مهم به عنوان مهمترین چالش حوزه فرهنگ و هنر شهرستان دشتستان در سال های اخیر مطرح می باشد.

مهدی نجفی:

مقوله فرهنگ به عنوان شاه کلید تمدن سازی نوین اسلامی در جامعه اسلامی مطرح می باشد، لذا لزوم بهره گیری از مولفه های فرهنگی در تحقق و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی امری انکار ناپذیر است.

باید اذعان نمود سینما به عنوان رکن بنیادین در رشد و تعالی فرهنگ آحاد مردم می تواند به عنوان امری کلیدی و اساسی مطرح گردد زیرا اندیشه و تولیدات فکری در قالب دین، هنر و دیگر گزاره های موجود از قبیل فلسفه و ادبیات و... عرضه می گردد.

جوامع غربی با کمک فناوری دیجیتال و با ابزار سینما در راستای تقویت و نشر و گسترش فرهنگ غربی در جوامع بشری اقدام نموده و توانستند تمدن سازی سبک زندگی غربی و نشر و گسترش آن به  جوامع بشری را عملی سازند، لذا سینما به عنوان مولّفه ای مهم می تواند به پیشرفت یک نظام منجر گردد زیرا هنر هفتم در واقع به عنوان مقوله ای گفتمان ساز عمل خواهد نمود. از این رو سینما تولید گفتمان و رشد و پیشرفت فرهنگ و آموزه های ارزشی و در نهایت تحقق سبک زندگی اسلامی را به همراه خواهد داشت، لذا هیچ عقل سلیمی نمی تواند ارزش و جایگاه ویژه سینما در فرهنگ سازی اخلاق  و انتقال آموزه های فرهنگی به جامعه اسلامی را مورد خدشه قرار دهد.

با همه این تفاصیل شهرستان دشتستان با غفلت مسئولان از کارکردهای فراوان سینما در عرصه تحقق فرهنگ ناب اسلامی، از داشتن حتی یک سینما محروم است و این آسیب مهم به عنوان مهمترین چالش حوزه فرهنگ و هنر شهرستان دشتستان در سال های اخیر مطرح می باشد.

گفتنی است برازجان حتی از سال های بسیار دور یعنی در سال 1342 از سینما برخوردار بوده است که این امر خود نشان دهنده عمق علاقمندی مردم به مولفه های فرهنگی است، گرچه استفاده نامطلوب و غیر فرهنگی از سینما در دوران منحوس پهلوی و دوران استیلای استعمارگران در کشور به نوبه خود پیامدهایی را برای عرصه های فرهنگی  جامعه به ویژه برازجان به همراه داشته است از این رو با مخالفت های اقشار متدین به تعطیلی کشیده شد که  این حرکت انقلابی در دوران سیطره سینمای فساد محور پهلوی قابل تقدیر می باشد. لیکن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت بهره گیری از سینما در جهت رشد و تعالی فرهنگی جامعه اسلامی دیگر مماشات و غفلت در این امر جایز نیست و لزوم بهره گیری از سینما و احداث سینماهای متعدد در برازجان برای تقویت و انتقال آموزه های فرهنگی در میان نسل جوان امری حیاتی و غیر قابل انکار است، اما ظاهرا مسئولان محترم شهرستان از جمله ارشاد، شهرداری، فرمانداری، سازمان تبلیغات اسلامی... در تشخیص و تفکیک فضای فرهنگی برازجان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دچار توهمات عدیده گردیدند لذا با مواجهه سلبی و قهری با مولفه های گفتمان ساز از قبیل سینما در عمل در  راستای افزایش آسیب های  اجتماعی در بین نسل جوان اقدام نمودند که تداوم این آسیب پیامدهای اجتماعی و فرهنگی فراوانی را  به همراه خواهد داشت.

بدیهی است وجود ظرفیت فراوان هنری و فرهنگی در برازجان غیر قابل انکار است به عنوان مثال انجمن سینمای جوان در این شهر از پویایی خاصی برخوردار می باشد و فقدان سینما در دشتستان با وجود چنین انجمن فعالی لزوم دایر نمودن سینما در برازجان را دو چندان می کند.

فقدان احداث سالن سینما در برازجان در حالی است که حوزه هنری و وزارت ارشاد در شهرهای مختلف اقدام به احداث سینما و پردیس های سینمایی نموده اند لیکن با بی اعتنایی مسئولان فرهنگی دشتستان و استان و اقدامات  برخی افراد تنگ نظر در قالب مواجهه با برخی خرده فرهنگ های ناهنجار، در عمل خدشه دار نمودن عرصه های فرهنگی و تخریب جایگاه مهم و بی بدیل فرهنگ در سبک زندگی اسلامی جامعه تشدید گردید که تداوم این خبط سنگین در بین برخی مسئولان و برخی افراد متظاهر دینی  در واقع منجر به افزایش خشونت ها و آسیب های اجتماعی و فرهنگی در برازجان گردیده است، لذا مطالبه مردم از مسئولان این شهر این است که غفلت و مماشات در عدم احداث سینما به عنوان ابزار گفتمان ساز و مقوم فرهنگ و هنر در برازجان تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟ به راستی چرا متولیان فرهنگی این شهر از کارکردهای مثبت و فرهنگ ساز سینما در رشد و تعالی فضای فرهنگی این شهر و انتقال آموزه های ارزشی و اسلامی غفلت ورزیده اند و با برخی شعارهای سطحی و غیر کارشناسانه در راستای سنگ اندازی در احداث سینما در برازجان برآمده اند؟ به راستی در حالی که کانال های ماهواره ای و شبکه های تلویزیونی کشورهای حوزه ی خلیج فارس به شدت فضای فرهنگی این شهر و استان را مورد تهدید  قرار داده است، تنگ نظری برخی افراد مسئول با چه توجیهی انجام می گیرد؟ به راستی چرا اقشار علاقمند به سینما برای تماشای رویداهای سینمایی کشور و فیلم های در حال اکران باید با تحمل سختی های فراوان رفت و آمد به  شهربوشهر و حتی استان فارس رنج سفر و تحمل هزینه های فراوان و... را به جان بخرند تا از کارکردهای فرهنگی  سینما بهره مند گردند؟ آیا تداوم این روند و غفلت مسئولان از احداث سینما  در شأن مردم  فرهنگ دوست برازجان است؟  آیا متولیان فرهنگی شهر و استان با غفلت های غیر قابل قبول در عرص? فرهنگ و هنر اینگونه می خواهند فرهنگ را در  جامعه محقق سازند؟

باید اذعان نمود در سال های اخیر وعده های متعدد از قبیل احداث دو سینمای پنج بعدی  از سوی مسئولان و نمایندگان برازجان در رسانه های مختلف مطرح شده است که نه تنها این وعده به منصه ظهور نرسید بلکه این شهرستان حتی از دارا بودن یک سینما با کمترین امکانات نیز محروم مانده است، لذا عدم تحقق این وعده ها از سوی مسئولان و بی اعتنایی متولیان فرهنگی این شهر به مقوله فرهنگ و هنر موجب نارضایتی شدید مردم  را فراهم ساخته است.

امید است مسئولان براز جان با ترمیم اشتباهات گذشته در مقوله فرهنگ و هنر و هم چنین اقدام متولیان فرهنگی برای احداث سینما و دیگر امکانات فرهنگی و هنری در برازجان، اراده خود برای تحقق فرهنگ و خدمت رسانی شایسته به  مردم  فرهنگ دوست برازجان را به  بهترین وجه  اثبات نمایند.

 

نکته: با عرض پوزش از مخاطبین گرامی طی خطای انسانی صورت گرفته در سایت جم خبر یادداشت های استاد ارجمند حجت الاسلام مهدی نجفی اشتباها بنام نویسنده وبلاگ درج شده بود که اصلاح شد؛ ضمن عذرخواهی مجدد از مولف گرامی یادآور می شود نام نویسنده وبلاگ در همه پست های وبلاگ ثابت است و با نام نویسنده متون تفاوت دارد. خواهشمندیم عزیزانی که مطالب را در سایت خود درج می کنند به نام نویسنده مطلب دقت ویژه داشته باشند و در صورت درج نام نویسنده وبلاگ بجای نویسنده مطلب حتما اصلاح نمایند. با سپاس




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب