سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مسئولیت ما، مسئولیت تاریخ است؛ بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد؛ ما از سرنگونی نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم... ***شهید غلامعلی پیچک***

درباره وبلاگ

قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
لوگو
قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 7
  • بازدید دیروز: 62
  • کل بازدیدها: 437429
کاریکلماتوریست
دلنوشته های یک خبرنگار جنوبی
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت

ضرورت تأمل دولت تدبیر و امید در مقوله دلواپسی

دلواپسی اهل بیت(ع)؛ شاخصه فکری دلواپسان مذاکرات هسته ای
مقوله دلواپسی و انتقاد نسبت به مذاکرات هسته ای چند صباحی است وارد گفتمان سیاسی کشور شده است که متأسفانه با عتاب و تندی برخی دولتمردان به ویژه رئیس محترم جمهور مواجه شده است و جناب آقای روحانی با الفاظ و کنایه های عجیب از خجالت دوستان منتقد برآمدند که جای بسی تأسف و تأمل دارد.
مهدی نجفی:
نگارنده این سطور پیشاپیش خوانندگان محترم را از هر گونه انطباق سازی ذهنی و قیاس میان مصادیق مطرح شده با دولتمردان محترم نظام اسلامی برحذر می دارد، زیرا هدف از طرح این مباحث الگوگیری از سیره عملی اهل بیت(ع) و تبیین نقش بارز مقوله دلواپسی در حفاظت و صیانت از کیان اسلام و مسلمین است که در ادامه بدان اشاره خواهد شد.
بدیهی است  دغدغه مندی امامان معصومین(ع) در حفاظت از دولت های به ظاهر اسلامی علیرغم افشای دلواپسی و ابراز نگرانی از وضعیت جامعه اسلامی از جمله مهمترین رویکردهای تاریخی است که نشان می دهد مقوله دلواپسی از سوی ائمه اطهار(ع) حتی برای حفظ حکومت حکام جور و ظلم درنظام به ظاهر اسلامی وجود داشته است و طرح این نوع دل نگرانی ها از سوی آن انوار الهی تنها برای تقویت حکومت اسلامی در برابر تهدیدات خارجی و توانمند سازی این حکومت ها در ارتقای امنیت و آرامش در جامعه صورت پذیرفته است.
به عنوان نمونه امام حسن مجتبی(ع) در عین حال که با معاویه صلح نمود و تا زمان مرگ معاویه نیز از خود به مفاد صلح نامه پابندی نشان داد، اما هر از گاهی با نگارش نامه هایی چند، زشتی ها و نقایص موجود در خلافت معاویه و بی توجهی وی را به قرارداد صلح را به او گوشزد می کرد. آن حضرت دلواپسی و نگرانی خود را حتی پس از امضای توافق با معاویه در جامعه اسلامی  مطرح می کرد، که این دلواپسی آن حضرت تنها برای حفظ امنیت و ثبات و آرامش امت اسلامی و توانمندی دولت اسلامی در برابر تهدیدات خارجی صورت گرفته است.
این نکته تاریخی در حالی است که در وضعیت کنونی در نظام اسلامی اشخاصی دغدغه مند و دلسوز قبل از هر گونه امضای توافق با گوشزد نمودن بری خطرات و تهدیدات پیش روی نمایندگان این ملت در مذاکرات هسته ای در عمل لطف بزرگی در حق تیم مذاکره کننده ایران روا داشته اند، زیرا این رویکرد دلواپسان با الگوگیری از امامان معصومین(ع) برای تداوم توانمندی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در برابر تهدیدات قدرت های استکباری صورت می گیرد، انقلابی که با آرمان ها و اندیشه های ناب امام امت و خون پاک شهدای این سرزمین به بار نشسته است. حال پرسش این است که آیا اظهار دلواپسی و نگرانی برای تقویت استحکام نظام اسلامی از سوی منتقدین مذاکرات قابل تقدیر و تحسین نیست؟
در تشریح این مدّعا باید گفت مقوله دلواپسی در سیره اهل بیت(ع) از یک سو و حفظ دولت اسلامی ولو جائر به عنوان اولویت اسلامی برای ائمه اطهار مطرح شده است. بر این پایه اهل بیت(ع) مدام بر ضرورت حفظ نظام اسلامی و نیز بر ضرورت ارتقای قدرت و استحکام آن پافشاری می کردند اما در سوی دیگر همواره از فضای حاکم بر اوضاع در آن حکومت ها انتقادهای فراوانی را مطرح می کردند.، لذا آنچه باید برای دولتمردان محترم کشور مورد استفاده قرار گیرد این است که این رویکرد اهل بیت(ع) در حفظ دولت به ظاهر اسلامی و نیز طرح دلواپسی و انتقاد از سوی دیگر تنها با هدف حفظ نظام سیاسی و تقویت آن در مقابل دشمنان خارجی و تهدیداتی که جامعه اسلامی با آن مواجه بود صورت گرفته است. زیرا سیره ائمه اطهار به گونه ای است که حفظ آن نظام اسلامی برا ی تداوم ایجاد امنیت و آرامش و دفاع از اسلام در مقابل تهدیدهای دشمنان خارجی ضروری است.
طرح این مسأله ما را به این نکته رهنمون می سازد که رویکرد دلواپسان و منتقدین برخی از اقدامات دولت در مذاکرات هسته ای برای حفاظت از نظام شیعی و برآمده از آموزه های اهل بیت بسیار مهم و کلیدی و ارزشمند است، حال آیا این رویکرد منتقدان شایسته توهین و ناسزا است یا تمجید و تقدیر و تحسین؟
به راستی مگر نه این است که آینده معرفتی هر نظام سیاسی باید با  بهره گیری از درس های تاریخی در فرهنگ آن کشور صورت گیرد حال آیا می توان ارزش و کارآمدی دلواپسی اهل بیت(ع) در استحکام حکومت ها در برابر دشمنان اسلام را منکر شد؟ و یا این رویکرد ائمه اطهار را مورد نقد قرار داد؟ رویکرد اهل بیت(ع) برای توانمندی حکومت هایی که تنها شعار اسلام را مطرح می کردند در قالب دلواپسی و دل نگرانی انجام شد که این تلاش ها به عدم تجزیه حکومت اسلامی در برابر دشمنان اسلامی منجر شد، حال در نظام اسلامی که اتّصال این انقلاب به انقلاب مهدی موعود(عج) از جمله شاخصه های کلیدی آن است آیا نباید برای توانمند سازی حکومت دولتمردانش دربرابر دشمنان اسلام و قدرت های استکباری دلواپس بود؟
به نظر می رسد دولتمردان اعتدال باید به جای اتخاذ مواضع سلبی علیه اصولگرایان و دلسوزان نظم اسلامی، در سیره اهل بیت بیشتر تأمل نمایند تا به ارزش و منزلت رویکرد اهل بیت(ع) و پیروان و شیعیان آن ها یعنی دلواپسان مذاکرات هسته ای بیش از پیش واقف گردند.

نکته: با عرض پوزش از مخاطبین گرامی طی خطای انسانی صورت گرفته در سایت جم خبر یادداشت های استاد ارجمند حجت الاسلام مهدی نجفی اشتباها بنام نویسنده وبلاگ درج شده بود که اصلاح شد؛ ضمن عذرخواهی مجدد از مولف گرامی یادآور می شود نام نویسنده وبلاگ در همه پست های وبلاگ ثابت است و با نام نویسنده متون تفاوت دارد. خواهشمندیم عزیزانی که مطالب را در سایت خود درج می کنند به نام نویسنده مطلب دقت ویژه داشته باشند و در صورت درج نام نویسنده وبلاگ بجای نویسنده مطلب حتما اصلاح نمایند. با سپاس




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب