سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مسئولیت ما، مسئولیت تاریخ است؛ بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد؛ ما از سرنگونی نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم... ***شهید غلامعلی پیچک***

درباره وبلاگ

قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
لوگو
قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 26
  • بازدید دیروز: 54
  • کل بازدیدها: 437632
کاریکلماتوریست
دلنوشته های یک خبرنگار جنوبی
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت

آمریکا را بزک نکنید

باید گفت ادامه رفتارهای سیاسی منفعلانه در ادبیات گفتاری برخی دولتمردان و تکیه آن ها به رفع برخی تحریم ها برای نظام فایده ای نخواهد داشت و عزت نظام اسلامی با اعتدال انفعالی قطعا میسّر نخواهد گردید.

مهدی نجفی:

بیانات رهبر معظم نقلاب دردیدار با مردم غیور آذربایجان حاوی نکات و اشارات بسیار تأثیر گذار و مهم بوده است از این رو ضرورت واکاوی برخی ابعاد فرمایشات ایشان می تواند درتقویت بینش سیاسی مردم به ویژه نخبگان سیاسی و آحاد مسئولان موثر واقع گردد.

بدیهی است  عمق نگرش و درایت مقام معظم رهبری به ویژه در موضوعات مرتبط با سیاست خارجی نظام اسلامی به  عنوان منشور کامل از بینش سیاسی در نزد دولتمردان سیاسی کشور مد نظر می باشد لذا لزوم انطباق دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم  با رویکردهای مقام معظم رهبری در عرصه های بین الملی می تواند برای بسیاری از بحران های پیش روی نظام اسلامی راهگشا و موثر واقع گردد.

اعتدال انقلابی؛ مبنای کلیدی در دیپلماسی نظام اسلامی
با تعمّق در فرمایشات مقام معظم رهبری می توان اعتدال واقعی و به دور از شعارزدگی همراه با حفاظت و صیانت از آرمانها واصول انقلاب اسلامی را به عینه مشاهده نمود.

وجود سعه صدر مثال زدنی از ایشان و حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای و در عین حال نگاه به واقعیت های قدرت های غربی می تواند به عنوان مصداق واقعی و عینی از اعتدال انقلابی مورد ارزیابی قرار گیرد،از این رو مقام معظم رهبری در عین حال که مولّفه گفت و گو برای پیشبرد دیپلماسی کشور و مذاکره با غرب در خصوص انرژی هسته ای را بی اشکال می دانند و حتی تعهد نظام اسلامی در مفاد توافق ژنو را نیز مورد تأکید قرار می دهند،  لیکن ضرورت احتیاط در برابر   واقعیات ماهوی دولت های استکباری را نیز مورد تأکید  قرارمی دهند که این رویکرد می تواند به عنوان  رویکرد کامل و به دور از نگاه  همراه با خوش بینی مفرط مد نظر قرار گیرد، لذا مقام معظم رهبری فرمودند:«من به شما عرض بکنم کارى که وزارت‌خارجه‌ى ما و مسئولین دولتى ما شروع کردند، ادامه پیدا خواهد کرد؛ ایران آنچه را قرار گذاشته است و عهد کرده است نقض نخواهد کرد. البتّه مسئولین تلاش خودشان را بکنند، کار خودشان را بکنند، امّا آمریکایى‌ها با انقلاب اسلامى دشمنند، با جمهورى اسلامى دشمنند، با این پرچمى که شما مردم بلند کردید دشمنند و این دشمنى با این چیزها فرو نخواهد نشست»[1].

لزوم ترمیم اعتدال انفعالی  با تمسک بر استقامت اسلامی
باید اذعان نمود فرمایشات مقام معظم رهبری در اجتناب برخی افراد در داخل از بزرگ کردن آمریکا  به نوعی مقابله با خط فکری انفعال به نام اعتدال می باشد که سرانجام این نوع اندیشه هرچه باشد قطعا به نفع نظام اسلامی و آرمان های نظام اسلامی نخواهد بود ، مقام معظم رهبری در تبیین اندیشه های منفعلانه برخی افراد و گروهها در داخل کشور فرمودند:«یک عدّه سعى نکنند چهره‌ى آمریکا را بزک کنند، آرایش کنند، زشتى‌ها و وحشت‌آفرینى‌ها و خشونتها را از چهره‌ى آمریکا بزدایند در مقابل ملّت ما، به‌عنوان یک دولت علاقه‌مند، انسانْ‌دوست معرّفى کنند؛ اگر سعى هم بکنند، سعى‌شان بى‌فایده است»[2].

با تأمل در این فراز مهم می توان به اندیشه هائی در چند ماه اخیر در سطح برخی دولتمردان برخورد که  مبتنی است بر هماهنگی با دول غربی و انفعال و عدم مقاومت در برابر هتاکی مقامات آمریکائی است  تا به هر طریقی دل مستکبرین را به دست آورند!

لذا خط فکری سازش که با برچسب اعتدال صورت می پذیرد در واقع اندیشه ای است برای تسلیم در برابر آمریکا،زیرا در برخی موارد  نوع مواضع سیاستگذاران خارجی دولت اعتدال به گونه ای است که به ملت ایران بقبولانند  که سلطه قدرت های غربی جهانی است،ارزش های آنها جهانی است از این رو  جناب آقای ظریف می گوید: «ما می خواهیم به آمریکا تفهیم کنیم که یک تهدید برای آنها نیستیم»،هم چنین دستگاه دیپلماسی دولت اعتدال و تدبیر با طرح کم رنگ ارزشها و اصول انقلاب اسلامی در عرصه جهانی،در عمل تعاریف غرب از ارزش ها و مقوله منافع ملی را مد نظر قرار داده است، از این رو ملت ایران شاهد است دیپلماسی اعتدال در برابر هر گونه تهدید مقامات آمریکایی سکوت می کند تا دور نمای ذلت بار شاهان قاجار برای مردم به منصه ظهور رسد.

با همه این اوصاف باید گفت ادامه رفتارهای سیاسی منفعلانه درادبیات گفتاری برخی دولتمردان و تکیه آنها به رفع برخی تحریمها برای نظام فایده ای نخواهد داشت و عزت نظام اسلامی با اعتدال انفعالی قطعا میسّر نخواهد گردید از این رو امید است دولت اعتدال با بهره گیری از نقد های دلسوزانه و کارشناسانه نخبگان جامعه اسلامی به ویژه نکات راهبردی و ژرف اندیشانه مقام معظم رهبری  در مسیر استقامت و مقاومت هر چه بیشتر در برابر زور گوئی های مقامات آمریکائی و نیز ترمیم برخی نقاظ مبهم در توافق ژنو برآید و در مذاکرات پیش رو  مطالبات و خواسته های به حق ملت ایران را جامه عمل بپوشد و در مسیر عزت روز افزون نظام اسلامی گام بردارد.



 

[1] 28/11/92
[2] همان

 

نکته: با عرض پوزش از مخاطبین گرامی طی خطای انسانی صورت گرفته در سایت جم خبر یادداشت های استاد ارجمند حجت الاسلام مهدی نجفی اشتباها بنام نویسنده وبلاگ درج شده بود که اصلاح شد؛ ضمن عذرخواهی مجدد از مولف گرامی یادآور می شود نام نویسنده وبلاگ در همه پست های وبلاگ ثابت است و با نام نویسنده متون تفاوت دارد. خواهشمندیم عزیزانی که مطالب را در سایت خود درج می کنند به نام نویسنده مطلب دقت ویژه داشته باشند و در صورت درج نام نویسنده وبلاگ بجای نویسنده مطلب حتما اصلاح نمایند. با سپاس




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب