سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مسئولیت ما، مسئولیت تاریخ است؛ بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد؛ ما از سرنگونی نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم... ***شهید غلامعلی پیچک***

درباره وبلاگ

قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
لوگو
قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 46
  • بازدید دیروز: 30
  • کل بازدیدها: 436795
کاریکلماتوریست
دلنوشته های یک خبرنگار جنوبی
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
جمعه 92 اسفند 16 :: 10:29 عصر ::  نویسنده : محمد پای بست

ارمغان دموکراسی غرب گرایان؛

http://www.sepas.ir/news/newsicon/n26/n_25114.jpg

با تأمل در بحران اخیر در اوکراین می توان تقابل آمریکا و روسیه در بحران های مختلف بین المللی به ویژه در بحران سوریه را شاهد بود و ستیز دیپلماسی این دو کشور یادآور جنگ سرد بلوک غرب و شرق می باشد.

مهدی نجفی:
طی هفته های گذشته بحران اوکراین به اوج خود رسید و بار دیگر  آتش زیر خاکستر تقابل تاریخی روسیه و غرب به منص? ظهور رسید، مخاصمه ای که نظام سیاسی اوکراین را در برزخ عجیبی از تمایلات غرب گرایانه و نیز دلبستگی های فرهنگی ،سیاسی اقتصادی و تداوم هم پیمانی با روسیه قرار داده است، گرچه پیروزی  غرب گرایان بر مسند  امور در اوکراین زمزمه هائی را مبنی بر اتخاذ سیاست های متمایل به اتحادیه اروپا را ترسیم خواهد نمود لیکن قطعاً آیند? نظام سیاسی اوکراین به اراد? ملت منوط می باشد.

با تأمل در بحران اخیر در اوکراین می توان  تقابل آمریکا و روسیه در بحران های مختلف بین المللی به ویژه در بحران سوریه را شاهد بود و ستیز دیپلماسی  این دو کشور یادآور جنگ سرد بلوک غرب و شرق می باشد،لذا شاهد شمولیت تقابل این قدرت ها در دیگر وقایع جهان به بالأخص بحران اخیر در اوکراین می باشیم.

تحولات اخیر اوکراین و پیروزی مخالفان دولت یاناکویچ را نمی توان به عنوان پایان بحران در اوکراین قلمداد نمود، بلکه نظام هائی  که با دلارهای امریکائی و حمایت دولت های غربی به سرانجام برسد خود شروعی بر بحران های فراوان در ادام? روند آن کشورها خواهد بود از این رو  اوکراین نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

گفتنی است گرچه مخالفان حکومت یاناکویچ با حمایت آمریکا و دولت های غربی بر مسند امور تکیه زدند و رهبر سیاسی خود را آزاده شده می بینند و در ظاهر بر شعار قانون گرائی و برگزاری انتخابات زود هنگام تأکید می کنند،لیکن آنچه بدیهی به نظر می رسد واکنش تند روسیه به تحولات چند ماه اخیر در اوکراین و مقابله با سیاست های ضد روسی دولت برآمده از حمایت های غرب و امریکاست.

بدیهی است تسلط غرب گرایان در اوکراین نه تنها مورد پذیرش روسیه قرار نخواهد گرفت بلکه غرب نیز به حساسیت ویژه دولت پوتین به هم پیمان سابق خود یعنی اوکراین اذعان دارد، لذا مواضع دولت های غربی و هشدارهای احتیاط آمیز حامیان غربی به روسیه خود بیانگر درک موقعیت ویژه روسیه در اوکراین می باشد، زیرا از یک سو شریان های انرژی تأمینی غرب از سوی روسیه ناگزیر باید  از خاک اوکراین عبور  کند و غرب در صورت اتخاذ مواضع تند علیه منافع روسیه امنیت انرژی خود را در منطقه دشتخوش تهدید جدی قرار خواهد داد .

اما ریشه بحران را باید در تفکرات غرب گرایان معترض به دولت یانو کویچ جستجو نمود  زیرا غرب گرایان در اوکراین با ساده اندیشی فراوان روابط با اتحادیه اروپا را منجر به تقویت اقتصاد بی جان اوکراین قلمداد کردند اما از آنجا که دولت های غربی در قالب حمایت از برخی نظام هایی همچون اوکراین در راستای القاء اصلاحات سیاسی و کم رنگ نمودن نقش روسیه در کشورهای میانه دنبال می کنند از این رو رئیس جمهو بر کنار شده اوکراین با رد پیشنهادات کمک های مالی نه چندان قابل توجه اتحادیه اروپا برای کشورش با تقویت ارتباط تجاری با روسیه و با پیشنهاد اغوا کنند? دولت پوتین در راستای احیاء اقتصاد فرسود? اوکراین اقدام نمود که این امر به مذاق غرب گرایان در اوکراین خوش نیامد، لذا اعتراضات و شورش های اخیر مخالفان دولت سابق اوکراین معلول تعامل دولت یانوکویچ با روسیه می باشد که با برکناری یانوکویچ و تداوم بحران های داخلی ،آرامش سیاسی اوکراین در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

در این بین آنچه باید بیشتر مد نظر قرار گیرد رویکرد خوش بینان? غرب گرایان در اوکراین به پیشرفت کامل اقتصادی در تعامل با اتحادیه اروپا می باشد که در نوع خود بیانگر عدم شناخت کامل جریانات سیاسی طرفدار غرب  با ماهیت سیطره جویان? ااتحادیه اروپا می باشد،زیرا نهادهای غربی با شعار حمایت از دموکراسی و رشد و پیشرفت اقتصاد کشورهای هدف ،در واقع  برای ایجاد تغییرات بنیادین سیاسی و سیطر? فرهنگ لیبرالیستی غرب   و ایجاد بحران های متعدد در این کشورها اقدام می کند که بحران اخیر اوکراین نمونه ای کامل از آن به شمار می آید.

در تبیین این مدعا می توان به نقش رسانه های غربی و دولت های اروپائی و امریکا در تشدید بحران اخیر اوکراین اشاره نمود،نقشی که با حمایت های آمریکا از مخالفان دولت اوکراین و حمایت سیاسی  اتحادیه اروپا تکمیل گردیدو تنها  در دور روز پیش از سقوط «کی یف» بیش از 80 کشته برجای گذاشت تا سیاست های این کشوربه سمت بروکسل(اتحادیه اروپا)تغییر مسیر دهد،لذا دولت های غربی هم? تلاش خود را به کار بستند تا استقلال اوکراین را مخدوش نمایند و این کشور را به دست نشانده رهبران این اتحادیه تغییر دهند ، هم چنین سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری آمریکا در اغتشاشات اوکراین به ویژه در غرب اوکراین که غرب گرایان در آن مناطق دارای تمرکز خاصی فکری و اندیشه ای در طرفداری از غرب  می باشند بیانگر توطئه چینی دولتمردان  آمریکائی برای تغییر نظام فکری متحدان سابق روسیه و در نهایت تقابل با دولت پوتین و جبران ضعف مفرط دولتمردان کاخ سفید در بحران سوریه و دیگر وقایع بین المللی مد نظر می باشد.

اما با هم? این اوصاف و کشمکش طرفداران و مخالفان غرب در اوکراین قطعا اراد? ملت اوکراین باید نظر نهائی را به منص? ظهور رساند، و با توجه به درهم تنیدگی و وابستگی فرهنگی و اقتصادی و سیاسی این کشور به روسیه و کشورهای بلوک شرق  مجالی باقی نمی ماند جز اینکه تعامل مستحکم اوکراین و روسیه حتی در صورت خواست غرب گرایان اوکراینی به قوت خود باقی بماند که تحقق این امر آمریکا و دولت های غربی را به هدف اصلی خود در دخالت در اوکراین یعنی  تضعیف دیپلماسی روسیه در منطقه نخواهد رساند.

در نهایت آنچه باید مد نظر هم? گروه ها و جریانات قرار گیرد این است که اوکراین با ناشی گری غرب گرایان و خوش بینی مفرط آنها به دولت های غربی و امریکا به شدت دچار سقوط و اضمحلال واقع شده است و روند موجود نظام سیاسی اوکراین را کاملا دوپاره و تجزیه خواهد نمود از این رو باید هم? جریانات سیاسی این کشور به ویژه غرب گرایان با رجوع به اراد? مردم اوکراین اهداف سیاسی خود را دنبال نمایند که در غیر این صورت باید تجزیه و سقوط کامل اوکراین در عرصه بین المللی را شاهد بود.

 

نکته: با عرض پوزش از مخاطبین گرامی طی خطای انسانی صورت گرفته در سایت جم خبر یادداشت های استاد ارجمند حجت الاسلام مهدی نجفی اشتباها بنام نویسنده وبلاگ درج شده بود که اصلاح شد؛ ضمن عذرخواهی مجدد از مولف گرامی یادآور می شود نام نویسنده وبلاگ در همه پست های وبلاگ ثابت است و با نام نویسنده متون تفاوت دارد. خواهشمندیم عزیزانی که مطالب را در سایت خود درج می کنند به نام نویسنده مطلب دقت ویژه داشته باشند و در صورت درج نام نویسنده وبلاگ بجای نویسنده مطلب حتما اصلاح نمایند. با سپاس




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب