سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مسئولیت ما، مسئولیت تاریخ است؛ بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد؛ ما از سرنگونی نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم... ***شهید غلامعلی پیچک***

درباره وبلاگ

قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
لوگو
قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 32
  • بازدید دیروز: 30
  • کل بازدیدها: 436781
کاریکلماتوریست
دلنوشته های یک خبرنگار جنوبی
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
دوشنبه 92 اسفند 19 :: 9:0 صبح ::  نویسنده : محمد پای بست

گزارشی از اوضاع فرهنگ در روزهای اخیر+تصاویر

در این روزها اعتراض گسترده ای از سوی علما و بزرگان نسبت به رویه و حرکت های دولت در حوزه فرهنگ صورت گرفته است و انتقادات زیادی به نوع نگاه وزارت ارشاد به عرصه فرهنگ وارد شده است، اعتراض هایی که با ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب تکمیل شده و موضوع را جدی تر کرد.


در این روزها اعتراض گسترده ای از سوی علما و بزرگان نسبت به رویه و حرکت های دولت در حوزه فرهنگ صورت گرفته است و انتقادات زیادی به نوع نگاه وزارت ارشاد به عرصه فرهنگ وارد شده است، اعتراض هایی که با ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب تکمیل شده و موضوع را جدی تر کرد وهمین موضوع باعث شد که آقای جنتی وزیر ارشاد طی پیامی لبیک خود را به صحبت های ایشان اعلام کند.

رئیس جمهور محترم پس از این رخدادها مسئله فرهنگ را بسیار مهم عنوان کرد و ابراز داشت که به جد پیگر مسائل فرهنگی است، آیا این روزها با رونق گرفتن برگزاری کنسرت ها در استان های مختلف مثل گیلان و بوشهر احساس می شود برداشت های غلطی از حوزه فرهنگ در ذهن مدیران فرهنگی کشور نقش بسته استبه راستی آیا حوزه فرهنگ به محدوده کوچک موسیقی ختم می شود.


شاید هیچ کدام از واژه های علوم اجتماعی به اندازه فرهنگ دارای تعاریف متعددی نبوده باشد، اما برای کشوری مثل ما که فرهنگ یک دغدغه اصلی است پذیرش یک تعریف اساسی به لحظه مهم می رسد. فرهنگ مجموعه منسجمی از آداب سنن، عادات و شیوه های زندگی افراد است که به عکس های گوناگون به روز و ظهور یافته است. در عرصه فرهنگ، بخصوص در جوامع مذهبی دین نقش بی بدیلی را ایفا می کند که به هیچ عنوان نمی توان از آن گذر کرد.

آداب رسوم و تاریخ ملت ها در شکل گیری فرهنگ آن ها نقش اساسی دارد و دین زیر بنای فرهنگ جوامعی مثل ایران را تشکیل می دهد.
حال به راستی از چه رو برداشت دولت تدبیر و امید از فرهنگ در قالب گسترش کنسرت ها جای گرفته است؟ در چند روز گذشته به بهانه روز بوشهر چندین مراسم برگزار شد تا به نوعی نگاه فرهنگی دولت بروز و ظهور پیدا کند. به راستی گسترش کنسرت هایی که برخی از آن ها بیشتر شبیه مراسم های عروسی اقوام به وی هستند که هیچ قاعده ای را تبعیت نمی کنند چه کمکی به فرهنگ می کند؟



آیا زیر ساخت فرهنگی ما و فرهنگ عمومی کشور که در برخی موارد با مشکلات بسیار زیادی همراه است با این نوع نگاه سطحی به فرهنگ و صدور مجوزهای متعدد کنسرت و برگزاری کنسرت هایی که با تاریخ فرهنگی ما قرابتی ندارد حل خواهد شد.

بوشهر به عنوان شهر اولین ها با قدمتی تاریخی و پر افتخار و داشتن سنن و آداب مترقی و فرهنگی مذهبی و طولانی امروز نیازمند توجه ویژه مسئولان فرهنگی است. توجه به دمل های چرکین فرهنگی داشته باشند نه اینکه با برگزاری کنسرت های خارج از عرف و آداب مردم زخمی به زخم های فرهنگی افزوده شود.

داستان امروز دوستان فرهنگی ما در دولت مثل کسی است که می خواهد دیروز را ابرو را درست کند ولی چشم را هم کور می کند این مسئله باید به جد مورد توجه قرار بگیرد که اسلام با موسیقی مخالف نیست اما گسترش موسیقی آن هم از نوع .... هیچ قرابتی با آیین، تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد.

و برگزاری این مراسم ها باعث تغییرذائقهمردم خواهد شد ذائقه ای که با آداب و سنن مردم هیچ هماهنگی ندارد.





موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب