سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مسئولیت ما، مسئولیت تاریخ است؛ بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد؛ ما از سرنگونی نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم... ***شهید غلامعلی پیچک***

درباره وبلاگ

قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
لوگو
قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 13
  • بازدید دیروز: 62
  • کل بازدیدها: 437757
کاریکلماتوریست
دلنوشته های یک خبرنگار جنوبی
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
شنبه 93 شهریور 15 :: 12:38 صبح ::  نویسنده : محمد پای بست

استکبارستیزی؛ مهمترین مولفه قیام شهید رئیس علی دلواری

استکبارستیزی؛ مهمترین مولفه قیام شهید رئیس علی دلواری

دیپلماسی شهید رئیس علی دلواری در وهله نخست بر مبنای استکبار ستیزی استوار گردید و در ادامه با جذب دشمنان دشمنان ایران برای تقویت قیام علیه قدرت های استعماری تاکتیک برد برد را برای آزادی خواهان ترسیم نمود که این نوع رفتار سیاسی سردار تنگستان می تواند الگوئی بی نظیر از ماهیت و چیستی تاکتیک برد برد در تقابل با قدرت های زورگو به شمار آید.

مهدی نجفی:

در سالگرد قیام جاودانه سردار دلیر تنگستان، شهید رئیس علی دلواری بر ضد استعمارگران انگلیسی قرار داریم، لذا همایشی شایسته در زادگاه آن سردار شجاع و بزرگ برگزار گردید که جای بسی تقدیر دارد اما به راستی عامل حیاتی و پوپائی مبارزات شهید رئیس علی دلواری بر ضد استعماگران انگلیسی چیست؟

هدف از این نگاشته بازنشر جزء به جزء وقایع دوران مبارزات رئیس علی دلواری بر علیه استعمارگران متجاوز انگلیسی نیست گرچه ذکر آن وقایع نیز برای نسل جوان بسیار درس آموز خواهد بود و ماهیت جنایتکار و پلید دولت استعمارگر انگلیس را بیش از پیش آشکار خواهد ساخت و نیز شجاعت و دلیرمردی مردم بوشهر را بازگو خواهد نمود، لیکن نشانه شناسی قیام سردار تنگستان علیه دشمنان اسلام و نحوه مواجهه با استعمارگران انگلیسی می تواند سرمنشأ بازتعریف برخی تعاملات سیاسی در عصر کنونی گردد به ویژه در زمانی که قدرت های استکباری برای نابودی دستاوردهای هسته ای نظام اسلامی دندان تیز کرده اند و از قضا تبلور دستاورد هسته ای در نظام اسلامی در سرزمین دلیرمردان تنگستان یعنی استان بوشهر متجلی گشته است لذا نحوه مواجهه شهید رئیس علی دلواری با دولت استعماری بریتانیا می تواند الگویی جامع از مواجهه صحیح با دشمنان اسلام و ایران را فراهم نماید.

دفاع از اسلام؛ مهمترین  شاخصه مبارزات دلیرمردان این دیار
مبارزه و قیام علیه استعمارگران در تاریخ این سرزمین به وفور صورت گرفته است اما قیام رئیس علی دلواری حاکی از برخورداری مبارزات مردم شجاع این خطه و شهید رئیس علی دلواری از مولفه اسلامیت می باشد. این سردار شجاع با ارتباط مستمر و مستحکم با مجتهدین و علما و کسب اجازه از بزرگان دینی در راستای مبارزات دلیرانه علیه تجاوزگران انگلیسی اقدام نمود از این روقیام رئیس علی دلواری از سبقه عمیق دینی و اسلامی برخوردار بوده است، مولّفه ای که با بهره گیری از قیام عاشورائی سید الشهداء(ع) از سوی شهید رئیس علی دلواری صورت گرفت و موجبات عزتمندی مردم دلیر بوشهر را در تاریخ معاصر رقم زد.

در تبیین این امر باید اذعان نمود رئیس علی دلواری نبرد علیه قوای مهاجم انگلیسی را وظیفه ملی و مذهبی خود می دانست لذا نامه نگاری ها و نشست های متعدد رئیس علی دلواری با آیت الله شیخ محمد حسین برازجانی، مجتهد معروف این دیار و دیگر علمای بوشهری، از جمله مولّفه های دینی در قیام رئیس علی دلواری بوده است. هم چنین نباید از نظر دور داشت با نگاهی به سیره زندگانی این سردار شجاع می توان به خوبی ارادت حیرت انگیز رئیس علی دلواری به مولای متقیان علی بن ابیطالب (ع) و دیگر امامان را دریافت. در سوگندنامه رئیس علی دلواری آمده است: ای کلام الله، گفتار مرا شاهد باش، من به تو سوگند یاد می کنم که اگر انگلیسی ها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند، در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است، دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم و اگر غیر از این رفتار کنم در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند.

استکبار ستیزی؛ شاه کلید تاکتیک برد برد
از جمله مهمترین مولفه های قیام شهید رئیس علی دلواری در نبرد با استعمارگران انگلیسی می توان به ترسیم دقیق تاکتیک برد برد اشاره نمود که این راهبرد از سوی سردار دلیر تنگستان منجر به جذب دشمنان دشمنان ایران گردید، لذا از جمله شاخص ترین مبارزان و سردمداران مبارزه با استعمارگان انگلیسی در همراهی با رهبر قیام جنوب شهیدرئیس علی دلواری و سایر دلیران تنگستان می توان به مردی آلمانی به نام  ویلهم واسموس اشاره نمود. کریستوفر سیکس ایران شناس و زندگینامه نویس واسموس از «عشق به ایران» به عنوان منبع قدرت واسموس نام برده است، همین عشق بود که سبب شد واسموس تقریباً 3هزار مبارز از قبایل بومی را علیه مواضع انگلیسی ها رهبری کند، لیکن نکته کلیدی در نحوه مواجهه شهید رئیس علی دلواری به عنوان آزادی خواه و رهبر قیام جنوب و سردارانش با این شخص می باشد زیرا زائر خضر خان یکی از سرداران قیام جنوب پس از تعیین جایزه برای سر واسموس گفت: ما بیشرف نیستیم که مهمان خودمان را به دست دشمن بدهیم، شما دشمن دشمن ما هستید، بنابراین دوست شمرده می شوید.

باید اذعان نمود این نوع نگاه از سوی دلیران تنگستان می تواند ترسیم واقعی از تاکتیک برد برد را برای دولتمردان اشکار سازد زیرا شهید رئیس علی دلواری با جذب دشمنان دشمنان ایران در عمل با تاکتیک برد برد در راستای تقویت قیام و مبارزه علیه استعمارگان انگلیسی اقدام نمود، این نوع مواجهه شهید رئیس علی دلواری می تواند دور نمای واقعی تاکتیک برد برد را به منصه ظهور رساند بدین نحو که لزوم طرح دوستی با دشمنان قدرت های استکباری در هر زمان و مکان برای تقویت جبهه ضد استکباری امری ضروری است زیرا حصول این امر از یک سو منتج به نتیجه مطلوب برای طرفین خواهد بود و از سوی دیگر نظام اسلامی در مسیر مبارزه با استکبار بیش از پیش تقویت خواهد شد و جذب دشمنان دشمنان اسلام و ایران و تعامل بیش از پیش با آن ها می تواند در نابودی و اضمحلال قدرت های زورگو مفید واقع گردد.

اینچنین می توان از ظرفیت های فراوان دولت های مستقل و آزادی خواه برای مبارزه و قیام علیه استکبار بهره جست، نه اینکه به نام تاکتیک برد برد، امتیازاتی به قدرت های استکباری داده شود و از این طریق دولت های مستقل و جنبش های آزادی خواه در فشار و محدودیت بیشتر قرار گیرند لذا دیپلماسی شهید رئیس علی دلواری در وهله نخست بر مبنای استکبار ستیزی استوار گردید و در ادامه با جذب دشمنان دشمنان ایران برای تقویت قیام علیه قدرت های استعماری تاکتیک برد برد را برای آزادی خواهان ترسیم نمود که این نوع رفتار سیاسی سردار تنگستان می تواند الگوئی بی نظیر از ماهیت و چیستی تاکتیک برد برد در تقابل با قدرت های زورگو به شمار آید.

 

نکته: با عرض پوزش از مخاطبین گرامی طی خطای انسانی صورت گرفته در سایت جم خبر یادداشت های استاد ارجمند حجت الاسلام مهدی نجفی اشتباها بنام نویسنده وبلاگ درج شده بود که اصلاح شد؛ ضمن عذرخواهی مجدد از مولف گرامی یادآور می شود نام نویسنده وبلاگ در همه پست های وبلاگ ثابت است و با نام نویسنده متون تفاوت دارد. خواهشمندیم عزیزانی که مطالب را در سایت خود درج می کنند به نام نویسنده مطلب دقت ویژه داشته باشند و در صورت درج نام نویسنده وبلاگ بجای نویسنده مطلب حتما اصلاح نمایند. با سپاس




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب