سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مسئولیت ما، مسئولیت تاریخ است؛ بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد؛ ما از سرنگونی نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم... ***شهید غلامعلی پیچک***

درباره وبلاگ

قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
لوگو
قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 27
  • بازدید دیروز: 31
  • کل بازدیدها: 436969
کاریکلماتوریست
دلنوشته های یک خبرنگار جنوبی
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت

انقلاب اسلامی ایران؛ تغییر آینده جهان به سوی حاکمیت «الله»

انقلاب اسلامی ایران، فطرت مردم جهان را روحی دوباره بخشید و آینده خدامحور جهان را به خوبی ترسیم کرد، که نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان حق جوی غربی و آمریکای شمالی عیناً در راستای آموزه های خدامحور انقاب اسلامی برای بازگشت به خویشتنِ جوانان غربی و تغییر آینده جهان به سوی حاکمیت «الله» است.

مهدی نجفی:

انقلاب اسلامی ایران به عنوان رویدادی بزرگ  در اواخر قرن بیستم، جهان حیرت زده را به قرن بیست یکم وارد کرد، حیرت جهان از انقلاب اسلامی ایران بدین خاطر بوده که انقلاب های موجود در جهان از قبیل انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه، فلسفه مادی گرایانه و صرفاً در جهت رشد و پیشرفت مادی بشر ارائه داده اند.

تمایز انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب های جهان در این است که توجه و دغدغه برای رشد معنوی مردم در انقلاب اسلامی ایران درکنار رشد و پیشرفت مادی مردم با یکدیگر پیوند خورده است، اما درانقلاب های جهان صرفاً بهبود بخشیدن به وضعیت زندگی مادی آن جامعه به عنوان هدف اصلی انقلاب های مدرن غربی مورد توجه قرار گفته است.

ماهیت انقلاب اسلامی بر مبنای بازگشت به خویشتن و فطرت گرایی بوده است و در کنار زعامت و رهبری امام خمینی (ره)، اندیشمندان فراوانی از قبیل شهید مطهری، مرحوم شریعتی، مرحوم جلال آل احمد، شعار بازگشت به فرهنگ اسلام و آموزه های اهل بیت(ع) را مطرح کردند.

هم چنین به خاطر برخورداری از مبانی معنوی و دینی، ماهیت انقلاب اسلامی کاملا غیر مسلحانه و بدون خشونت و کشتار و خونریزی بوده است، در حالی که در انقلاب های غربی، همه ساختارهای جامعه متلاشی گردید و کشتار به راه می افتاد، لذا تفاوت زمانی انقلاب ایران با دیگرانقلاب های جهان، خود حاکی از تمایز انقلاب معنایی و معنوی مردم ایران در مقابل با رژیم پهلوی است. اگر مبانی فکری انقلابیون ایران به مانند مبنای فکری دیگر انقلاب های مارکسیستی و لیبرالیستی می بود قطعاً مدت زمان این انقلاب تا حصول نتیجه نهایی بسیار طول می کشید و ماهیت انقلاب اسلامی با اینگونه انقلاب ها بسیار متفاوت است.

«جرالد دی.گرین» در کتاب انقلاب در ایران که به سال 1982 در آمریکا منتشر شد بر این ویژگی (آرام بودن و مسالمت آمیز بودن انقلاب و دوری از توسل به خشونت) در میان انقلابیون ایران اشاره می کند و «جان فوران» نیز بر ویژگی غیر نظامی و آرام انقلاب اسلامی را تأکید می کند.

اینچنین است که  حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «انقلاب اسلامی  نسبت به انقلاب های دیگر که در طول تاریخ واقع شده یک انقلاب آرام بوده و یک انقلابی بوده که ثمراتش زیاد و چشمگیر و ضایعات نسبت به ثمراتش کم بوده است»[1]، آرام بودن انقلاب نیز به دلیل «آرامش خاطر ملت وعدم ترس و واهمه»[2] و «اسلامی و انسانی بودن انقلاب»[3] و بدون خشونت و خونریزی و کم بودن قتل و کشتار انسان ها بوده است.[4]
به جرأت می توان مدعی گردید نفی اومانیسم در غرب و احیاء خدا محوری از جمه مهمترین شاخصه های انقلاب اسلامی است  لذا انقلاب اسلامی  به دلیل هویت مستقل و به دلیل عدم وابستگی به یکی از دو قطب های قدرت در غرب و شرق و هم چنین وابستگی اعتقادی همه جانبه و تمام عیار انقلاب اسلامی به « الله» توانست در مقابل تمامی قدرت ها مقاومت کند[5].

در این رابطه امام(ره) معتقد بودند: «انقلاب های دیگر به شرق و غرب وابسته بوده لیکن انقلاب اسلامی ایران انقلابی ملی بر اساس اسلام و نظیر انقلاب های انبیاء الهی بوده و جز به خدای متعال هیچ اتکاء و وابستگی ندارد»[6]. لذا «از این لحاظ بیشتر از سایر انقلاب ها مورد هجوم تبلیغاتی و تسلیحاتی واقع شده است»[7].

بنابراین پیروزی انقلاب اسلامی و تسریع حاکمیت «الله» در دنیای ضد دین و مخالف معنویت موجبات حیرت و شگفتی جهان و متفکران غربی را فراهم کرد و اینگونه است که  میشل فوکو در جایی از جمله «کارل مارکس» که گفته بود «مذهب روح جهان بی روح است» استفاده می کند و می نویسد «ایران روح یک جهان بی روح است» شاید جهانی که یک روز سودای کنار زدن دین را در سر می پروراند حال می خواهد همان روح را بازگرداند، از این رو  فوکو می گوید: «انقلاب ایران صد سال آینده جهان و غرب را نشان داده است». که در تکمیل این سخن فوکو باید گفت، انقلاب اسلامی ایران، فطرت مردم جهان را روحی دوباره بخشید و آینده خدامحور جهان را به خوبی ترسیم کرد، که نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان حق جوی غربی و آمریکای شمالی عیناً در راستای آموزه های خدامحور انقاب اسلامی برای بازگشت به خویشتنِ جوانان غربی و تغییر آینده جهان به سوی حاکمیت «الله» است.
 
[1] همان،ج15،ص85.
[2] همان،ج8،ص126.
[3] همان،ج5،ص75.
[4] همان،ج10،ص49.
[5] همان، ج 15، ص9.
[7] همان،ج16،ص149.

[6] همان،ج15،ص 118.

 

نکته: با عرض پوزش از مخاطبین گرامی طی خطای انسانی صورت گرفته در سایت جم خبر یادداشت های استاد ارجمند حجت الاسلام مهدی نجفی اشتباها بنام نویسنده وبلاگ درج شده بود که اصلاح شد؛ ضمن عذرخواهی مجدد از مولف گرامی یادآور می شود نام نویسنده وبلاگ در همه پست های وبلاگ ثابت است و با نام نویسنده متون تفاوت دارد. خواهشمندیم عزیزانی که مطالب را در سایت خود درج می کنند به نام نویسنده مطلب دقت ویژه داشته باشند و در صورت درج نام نویسنده وبلاگ بجای نویسنده مطلب حتما اصلاح نمایند. با سپاس




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب