سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مسئولیت ما، مسئولیت تاریخ است؛ بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد؛ ما از سرنگونی نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم... ***شهید غلامعلی پیچک***

درباره وبلاگ

قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
لوگو
قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 16
  • بازدید دیروز: 32
  • کل بازدیدها: 436990
کاریکلماتوریست
دلنوشته های یک خبرنگار جنوبی
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت

لزوم تغییر رویکرد فرهنگی دولت با بهره گیری از آموزه های فاطمی

سبک زندگی فاطمی و ضرورتی به نام مهندسی فرهنگی

نوع مراجعه و برداشت از آموزه های فاطمی اگر به صورت هدفمند و به دور از طرح برخی شعارهای تفرقه افکنانه بر ضد دیگر مذاهب اسلامی صورت گیرد قطعاً در همزیستی مسالمت آمیز و اتحاد امت اسلامی مفید خواهد بود.

مهدی نجفی:

در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بانوی دو عالم و اسوه ای کامل برای بشریت قرار داریم و در وضعیت بغرنج فرهنگی درجوامع بشری تنها سیره و سبک زندگی  زهرایی است که می تواند چالش ها را مرتفع نماید.

نوع مراجعه و برداشت از آموزه های فاطمی اگر به صورت هدفمند و به دور از طرح برخی شعارهای تفرقه افکنانه بر ضد دیگر مذاهب اسلامی صورت گیرد قطعاً در همزیستی مسالمت آمیز و اتحاد امت اسلامی مفید خواهد بود.

جایگاه بی بدیل آموزه های فاطمی در تحقق مهندسی فرهنگی کشور، باید به عنوان اصل کلیدی در اهداف و برنامه ریزی های سیاستگذاران فرهنگی کشور مورد توجه قرار گیرد، زیرا آن حضرت علاوه بر وجود شاخصه های اعتقادی و معنوی  از بسیای از آموزه های بی بدیل در زندگی انسانی برخوردار است. گرچه متأسفانه در برخی محافل دینی به علت ضعف دستگاه فرهنگی و نهادهای دینی و غفلت از آموزه های زندگی ساز اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) تنها شاخصه های معنوی و عبادی و دینی آن حضرت مورد تأکید قرار گرفته است، اما این رویکرد تک بعدی قابل قبول نیست و نمی توان تنها با طرح آموزه های قدسی و آسمانی که در اهل بیت (ع) وجود دارد به الگویی فراگیر و جامع دست یافت. لذا باید این پرسش را مطرح نمود که آیا حضرت زهرا(ع) برای صعود هر چه بیشتر به سمت کمال الهی تنها با اعمال عبادات به اوج سعادت رسید؟ و یا اینکه آن حضرت با بهره گیری از اعمال خیر و صالح و نیز سبک زندگی جامع و اسلامی و خدمت به جامعه به این درجات دست یافت؟ قطع و یقین نوع زندگی حضرت زهرا(س) به مانند همه انسان ها دارای شاخصه هایی متعدد است و نحوه مواجهه آن حضرت با شوهر و فرزندان و مواجهه با دوستان و دشمنان و روش شناسی آن حضرت در زندگی زناشویی و نیز مدیریت خانه و تربیت فرزند و نحوه مواجهه عاشقانه با شوهر و نوع انتخاب پوشش آن حضرت در مواجهه با شوهر و نوع پوشش در هنگام حضور در اجتماع ... همه و همه بیانگر نقش کلیدی شاخصه های زندگانی آن حضرت در تحقق مهندسی فرهنگی است.

بدیهی است بر خلاف جامعه مدرن غربی که ماهیت زنان را تنها در جلوه نمایی و شهوت آن هم به طرق غیر عقلانی و غیر مشروع منحصر ساخته است و با تبعیت از نظریاتی همچون نظریه برهنگی فروید، آسیبی خطرناک و غیر قابل جبران را برای همه جوامع حتی جوامع اسلامی موجب شده است، لیکن سیره فاطمی در راستای حفظ و صیانت از عفاف و مقام و منزلت شخصیت زن و در عین حال تأکید بر ازدواج حرکت نموده است. در برخی گزارش‌های تاریخی آمده است که حضرت فاطمه زهرا(س) خود را از مرد نابینا هم می‌پوشاند[1] و دلیل آن را این گونه بیان کرد که گرچه او مرا نمی‌بیند، اما من که می‌توانم او را ببینم و او هم می‌تواند بوی مرا حس کند. این نقطه اوج عفت و عفاف اسلامی ‌است که رسیدن به آن آسان نیست.

یکی از مهمترین ابعاد سبک حضرت فاطمه زهرا(س)، به نقش آن حضرت در تبیین و ترسیم خطوط کلی آموزه های ناب شیعی منحصر است، با مروری کوتاه بر خطبه ها و کلمات باقی مانده از آن حضرت می توان دریافت که به رغم انکه عمر آن حضرت بسیار کوتاه بود و زمینه مناسبی برای نشان دادن آثار و تفکرات خود نداشتند لیکن موضع گیری و رفتارهای ایشان نشان داد برش هایی از ارزش های دینی و اصول ناب تشیع برای شیعیان آن حضرت به جا مانده است. به عنوان نمونه آن حضرت در اولین خطبه ای که بعد از سقیفه بنی ساعده، به بهانه غصب فدک در مسجد مدینه و به دفاع از حضرت علی (ع) ایراد کردند بین افکار صاحبان سقیفه و تفکر اهل بیت(ع) تمییز داد و با انحرافات ایجاد شده در اصول سیاسی اسلام و جامع? اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) مبارزه کرد.

حال این پرسش مطرح است که آیا نمی توان این آموزه ها را به صورت مدوّن و در قالب بخشی از چارچوب های فکری و ایده پردازی در مهندسی فرهنگی کشور اعمال نمود؟ به راستی آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ رسانه ملی، متولیان فرهنگی کشور در دولت تدبیر و امید توانسته اند در راستای نهادینه سازی آموزه های فاطمی در نظام اسلامی اقدامی موثر و قابل قبولی در کارنامه فرهنگی خود به جای گذراند؟ به راستی آیا با رویکرد عجیب شورای عالی انقلاب فرهنگی... برای ترغیب بانوان به ازدواج و فرزندآوری و اهتمام به تربیت فرزند می توان با یک سکه بهار آزدی به این مطالبات و خواسته ها جامه عمل پوشاند؟ آیا رویکرد نادرست متولیان فرهنگی دولت اعتدال در بسط و گسترش آموزه های غربی در عرصه فرهنگ، آرزوی تحقق مهندسی فرهنگی کشور را به قهقهرا نخواهد برد؟ آیا وقت آن فرا نرسیده است که سیره ناب حضرت زهرا(س) در اهتمام به ازدواج و نیز عشق آن حضرت به شوهر و تربیت فرزند و حضور موثر در عرصه های اجتماعی... با سیاستگذاری درست و نقش آفرینی کلیدی دولت اعتدال و رسانه ملی در میان بانوان کشور به مهندسی فرهنگ تبدیل گردد؟

در خاتمه باید گفت این حکایت(پرسش های بی پاسخ از متولیان فرهنگی) همچنان باقی است!!

[1] حسین نوری، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج14، ص289

 

نکته: با عرض پوزش از مخاطبین گرامی طی خطای انسانی صورت گرفته در سایت جم خبر یادداشت های استاد ارجمند حجت الاسلام مهدی نجفی اشتباها بنام نویسنده وبلاگ درج شده بود که اصلاح شد؛ ضمن عذرخواهی مجدد از مولف گرامی یادآور می شود نام نویسنده وبلاگ در همه پست های وبلاگ ثابت است و با نام نویسنده متون تفاوت دارد. خواهشمندیم عزیزانی که مطالب را در سایت خود درج می کنند به نام نویسنده مطلب دقت ویژه داشته باشند و در صورت درج نام نویسنده وبلاگ بجای نویسنده مطلب حتما اصلاح نمایند. با سپاس




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب