سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مسئولیت ما، مسئولیت تاریخ است؛ بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد؛ ما از سرنگونی نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم... ***شهید غلامعلی پیچک***

درباره وبلاگ

قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
لوگو
قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 9
  • بازدید دیروز: 32
  • کل بازدیدها: 436983
کاریکلماتوریست
دلنوشته های یک خبرنگار جنوبی
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت

به بهانه برگزاری همایش بوشهر، دو قرن مقاومت

انگلیس ستیزی؛ شاخصه هویت ملی و دینی نهضت جنوب ایران

امروز و در بحبوحه مذاکرات هسته ای و پس از ده ها سال از سپری شدن آن سال ها می بینیم که هشدار آیت الله بلادی چقدر واقع بینانه وعینی بود و چگونه خوانین خائن در حافظه ی تاریخی مردم مورد لعن و نفرین قرار گرفتند و مجاهدین راه استقلال و آزادی تا چه حد محبوب القلوب و مورد تحسین.

مهدی نجفی:

مقوله مبازه با دولت های اشغالگر هم چون  دولت استعماری انگلیس، از سال های قبل از شروع جنگ جهانی اول در تاریخ درخشان مرزداران  استان بوشهر جلوه نمایی می کند. در جریان جنگ جهانی اول و حتی قبل از آن انگلیس ستیزی که برگرفته از راهبرد استعمار ستیزی در جنوب ایران به وقوع پیوست، با نقش آفرینی مبارزانی همچون باقرخان تنگستانی، احمدخان تنگستانی، خالوحسین دشتی، زایر خضرخان اهرمی، شیخ حسین چاهکوتاهی، میرزا محمدخان برازجانی و پیشاپیش آن ها سردار بزرگ نهضت مرزداران جنوب ایران شهید رییس علی دلواری به منصه ظهور رسید.

استعمار ستیزانی که با هدف حراست از مرزهای ایران و در راستای پاسداری از دین و آیین و با هدایت بی نظیر علمای اسلامی،  جریان مقاومت علیه دولت استعماری انگلیس را رقم زدند. قیام شهید رئیس علی دلواری در واقع امتداد خونین سلسله قیام هایی است که مرزداران جنوب ایران از دوره محمد شاه قاجار علیه انگلیس آغاز کرده و تا پایان دوران حکومت قاجار نیز ادامه یافت.

راهبرد مقاومت در استعمار ستیزی؛ شاخصه ای برآمده از دین

بدیهی است حماسه مرزداران جنوب ایران به رهبری رئیس علی دلواری با بهره گیری از آموزه های کربلا و امام شهیدان حضرت  امام حسین(ع) به پیروزی رسید، در نامه این علمدار بزرگ قیام ضد استعماری، به آیت الله شیخ محمد حسین برازجانی می توان این شاخصه حیاتی را مشاهده نمود. از این رو از بُعد فکری و نرم افزاری می توان نقش آفرینی علمای اسلامی به ویژه حجج اسلام و آیات عظام، آیت الله شیخ حسن آل عصفور بوشهری، آیت الله سید مرتضی مجتهد اهرمی، آیتالله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری، آیت الله محمدحسین برازجانی و آیت الله سید علی نقی دشتی و دیگر متفکران را از جمله پیش گامان حامی جبهه مقاومت علیه  کفار انگلیسی محسوب نمود.

رئیس علی دلواری به عنوان پرچمدار نهضت جنوب ایران از پشتوانه عظیم فکری در تداوم انگلیس ستیزی برخوردار بود و اینچنین جاودانگی قیام مرزداران نهضت جنوب ایران با تبعیت بی چون و چرا از علمای برجسته دینی و کسب فتوای جهاد علیه استمعار گران انگلیسی را تضمین نمود.

عزتمندی مرزداران نهضت جنوب ایران؛ مرهون راهبرد انگلیس ستیزی

بدون شک راهبرد قیام و مقاومت مرزداران بوشهری علیه استعمارگران انگلیسی باید به عنوان نقشه راه در مقوله دشمن شناسی و چگونگی مواجهه با قدرت های استکباری مورد نظر قرار گیرد.

در تبیین این مسأله باید به استفاده از راهبرد مقاومت عزتمندانه علیه استعمار گران و نیز مواجهه عزتمندانه شهید رئیس علی دلواری در مقابله با تهدیدات کفار انگلیسی مبنی بر ویرانی خانه های مردم و نخل های دشتستان، تنگستان و نواحی دشتی اشاره نمود، که این سردار شجاع با الهام از آموزه های عاشورایی و با هدایت های فکری علمای دینی می گوید: «خانه ما کوه است و انهدام و تخریب آن خارج از حیطه قدرت و امکان امپراطوری بریتانیای کبیر است، بدیهی است که درصورت اقدام آن دولت به جنگ با ما، تا آخرین حد امکان مقاومت می کنیم».

این سردار شجاع اسلام و رهبر بزرگ نهضت جنوب ایران در آن برهه تاریخی با پیوند اسلامیت برآمده از آموزه های عاشورایی و هدایت های علمای دینی و نیز میهن پرستی، به راهبرد مقاومت و انگلیس ستیزی رهنمون گردید، که این مسأله منجر به جاودانگی قیام های نهضت جنوب ایران علیه استعمار گران شد و به الگویی بی بدیل از صیانت از دین و آیین و وطن تبدیل گردید.

ذلت و حقارت؛ ارمغان لبخند به استکبار

اما در سوی دیگر و در همان برهه های تاریخی در مقابل قیام نهضت جنوب ایران، افراد و گروه هایی قرار دارند که به خاطر مطامع دنیایی و به اصطلاح امروزی با شعار تنش زدایی و دیپلماسی لبخند با استعمار گران انگلیسی، طرح برادری و رفاقت ریختند و از پشتیبانی مادی و معنوی دولت انگلستان در جنوب ایران برخوردار شدند و آنچنان در سرسپردگی و وابستگی به امپریالیسم بریتانیا گوی سبقت را از یکدیگر ربودند که انگلیسی ها به یکی از سرسپردگان خود[1] در بوشهر لقب «دوست ساحلی ما» (our coasts Allies) داده بودند[2] و در سال 1298 هجری خورشیدی یعنی 4سال پس از شهادت رئیس علی دلواری، نشان و مدال مخصوص امپراطوری هند از سوی دولت انگلیس به او اهداء گردید[3].

حال پرسش اساسی در این است که لبخند زنندگان به استعمار گرانی همچون انگلیس در کجای تاریخ هستند و چگونه از آن ها یاد می شود؟ آیا جز ننگ و ذلت و تقبیح خیانت برخی خوانین خائن و سرسپردگان به انگلیس، یاد و نام دیگری برای آن ها باقی مانده است؟ در اینجا شایسته است بخش هایی از نامه تاریخی آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری خطاب به خائنان به نهضت جنوب ایران را یادآور شویم؛ ایشان خطاب به برخی خوانین خائن به آرمان های ضد استعماری مبارزان قیام تنگستان و بوشهر نگاشته است: «خدا نیاورد روزی  که علمای اسلام برحسب تکلیف شرعیه، تقویت طرفی نمایند که بر خلاف شما باشند، از ترس آن که مبادا شما با دشمنان اسلام متفق شده باشید... به علاوه می دانید که اگر خدای نخواسته دشمنان (قوای نظامی انگلیس) ظفر یابند،اول به اضمحلال بزرگان و ارباب نفوذ و قوه و سلاح خواهند پرداخت. همچنان که تاریخ هندوستان به ما نشان می دهد. اگر می خواهید نیکو بدانید، رساله ی تاریخچه ی «دام صیادان یا عبرت ایرانیان»[4] را بخوانید تا بدانید که سلوک این گرگ های آدمی صورت (دولت انگلیس)، چه طور است».[5]

در خاتمه  باید اذعان نمود امروز و در بحبوحه مذاکرات هسته ای و پس از ده ها سال از سپری شدن آن سال ها می بینیم که هشدار آیت الله بلادی چقدر واقع بینانه وعینی بود و چگونه خوانین خائن در حافظه ی تاریخی مردم مورد لعن و نفرین قرار گرفتند و مجاهدین راه استقلال و آزادی تا چه حد محبوب القلوب و مورد تحسین.

ماهیت قائلان به مقاومت و استکبار ستیزی نهضت جنوب ایران فراروی همه مسئولان به ویژه دولتمردان تدبیر و امید قرار گرفته است. از این رو انتظار می رود برخی شیفتگی ها در استقبال از روباه پیر در بازگشایی سفارت این کشور در تهران مورد بازنگری جدی قرار گیرد، زیرا ماهیت پلید دولت انگلیس در ضدیت با اسلام و ایران بر هیچ کس پوشیده نیست و تقویت استکبار ستیزی در دولت محترم یازدهم در مقاومت و اتخاذ راهبرد عزتمندانه در مواجهه با قدرت های استکباری از جمله مطالبات مردمی از دولتمردان محترم است که می تواند تقویت اقتدار روز افزون نظام اسلامی را در عرصه های بین المللی محقق سازد.

[1] حیدرخان حیات داوودی
[2] محمد حسین رکن زاده ادمیت؛ فارس و جنگ بین الملل، اقبال، چاپ چهارم، تهران،1357، ص38.
[3] کاوه بیات(مترجم و گردآورنده): جنگ جهانی اول در جنوب ایران(گزارش سالانه ی کنسولگری بریتانیا در بوشهر)، کنگره ی هشتادمین سالگرد شهادت رئیس علی دلواری،چاپ اول، بوشهر،1373،ص109.
[4] کتاب دام صیادان یا عبرت ارانیان کتابی بود که ادکی قبل از جنگ جهانی اول توسط یکی از مجاهدی مسلمان هند به نام آقا صوفی هندی از انگلیسی به فارسی ترجمه و در شیراز منتشر شد.
[5] آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی؛ لوایح و سوانح؛ خطی،شیراز،1338.ه ق

 

نکته: با عرض پوزش از مخاطبین گرامی طی خطای انسانی صورت گرفته در سایت جم خبر یادداشت های استاد ارجمند حجت الاسلام مهدی نجفی اشتباها بنام نویسنده وبلاگ درج شده بود که اصلاح شد؛ ضمن عذرخواهی مجدد از مولف گرامی یادآور می شود نام نویسنده وبلاگ در همه پست های وبلاگ ثابت است و با نام نویسنده متون تفاوت دارد. خواهشمندیم عزیزانی که مطالب را در سایت خود درج می کنند به نام نویسنده مطلب دقت ویژه داشته باشند و در صورت درج نام نویسنده وبلاگ بجای نویسنده مطلب حتما اصلاح نمایند. با سپاس




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب