سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مسئولیت ما، مسئولیت تاریخ است؛ بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد؛ ما از سرنگونی نمی ترسیم، از انحراف می ترسیم... ***شهید غلامعلی پیچک***

درباره وبلاگ

قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
لوگو
قابــی به وسـعـتِ ضــربان ِ زمــان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 19
  • بازدید دیروز: 76
  • کل بازدیدها: 437701
کاریکلماتوریست
دلنوشته های یک خبرنگار جنوبی
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
سه شنبه 94 اردیبهشت 29 :: 6:9 عصر ::  نویسنده : محمد پای بست

واکاوی بیانات اخیر نماینده محترم ولی فقیه در استان درموضوع مذاکرات هسته ای

پشیمانی؛ ارمغان مذاکرات هیجانی

حضرت آیت الله صفایی بوشهری، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر بوشهر در خطبه های نماز جمعه با تأکید برضرورت هوشیاری درمذاکرت هسته ای، پشیمانی را به عنوان مهمترین نتیجه مذاکرات و تعامل بی قاعده با آمریکا عنوان نمود.

مهدی نجفی:
حضرت آیت الله صفایی بوشهری، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر بوشهر در خطبه های نماز جمعه با تأکید برضرورت هوشیاری درمذاکرت هسته ای، پشیمانی را به عنوان مهمترین نتیجه مذاکرات و تعامل بی قاعده با آمریکا عنوان نمود.
نکته مهمی که حضرت آیت الله صفایی بوشهری به آن اشاره نمود، ریشه های تاریخی پشیمانی در هر گونه مذاکره با آمریکا است که به عنوان اصل ثابت شده در تاریخ سیاسی ایران ثبت و ضبط شده است.
حال پرسشی که ذهن مخاطب را به خود مشغول می سازد این است که مگر ماهیت رفتاری آمریکا در ایجاد سابقه ذهنی منفی ملت ایران چگونه است که «پشیمانی» اصل اولیه و بدیهی هر گونه مذاکره  با دولت آمریکا به شمار می آید؟
با تأمل در این مسأله می توان به این نکته پی برد که پشیمانی از مذاکرات با آمریکا منحصر به مذاکرات هسته ای نیست بلکه در تاریخ سیاسی ایران می توان سایه ننگین عهد شکنی های متعدد و فریب کاری های بی حد و حصر دولتمردان آمریکایی را مشاهده نمود.
به عنوان نمونه، دولت آمریکا در سال 1332 بر خلاف تعهد خود مبنی بر به رسمیت شناختن ملی شدن صنعت نفت، کودتای 28 مرداد را به راه انداخت که در نهایت به بازگشت شاه معدوم بر عریکه قدرت منتهی گردید.
هم چنین ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا در سال 1351 پس از ملاقات با شاه معدوم ایران، فروش هر گونه سلاح غیر هسته ای به ایران را تعهد نمود، که در آن بازده زمانی آمریکا علیرغم دریافت همه هزینه های آن تسلیحات از رژیم پهلوی، به بسیاری از  تعهدات خود عمل نکرد.
دیگر مورد اینکه، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در 29 دی ماه سال 59، دولتمردان وقت ایران در ازای آزادی گروگان های آمریکایی تعهداتی را از دولت آمریکا در قالب بیانیه الجزایر دریافت نمودند، که بر پایه آن آمریکا رفع کامل تحریم های اقتصادی ایران و آزادی اموال بلوکه شده ایران و حتی باز پس دادن اموال شاه معدوم و نزدیکان وی را به مذاکره کنندگان ایرانی تعهد نمود، لیکن عدم اجرای آن از سوی آمریکا  به نوبه خود بزرگترین پشیمانی را برای دولتمردان وقت کشور به همراه داشت.
در پروسه مذاکرات هسته ای نیز ملت ایران بارها شاهد فریب کاری دولت استکباری آمریکا بوده است؛ به نحوی که بعد از توافق ژنو آمریکا بر خلاف تعهد خود در این توافق، تحریم هایی جدید علیه نظام اسلامی وضع نمود که طبیعتاً این رویکرد خائنانه آمریکا، پشیمانی برای خوش بینان به غرب و آمریکا و اصرار کنندگان به مذاکرات کم فایده و پرهزینه را به همراه داشت.
نباید فراموش نمود دولت آمریکا به عنوان بزرگترین عهدشکن پیمان های جهانی، پشیمانی بسیاری از دولت ها و نظام های سیاسی اعتماد کننده به خود را به همراه داشته است. 
به عنوان نمونه:
عهدشکنی در پیمان امنیتی کابل واشنگتن.
عهد شکنی آمریکا در لغو تحریم ها علیه لیبی در صورت منع تولید سلاح های کشتار جمعی در لیبی. 
عهد شکنی آمریکا در لغو تحریم ها علیه کره شمالی و عدم ارسال کمک های اقتصادی و فنی به کره شمالی علی رغم توقف فعالیت هسته ای این کشور.
عهد شکنی آمریکا در پیمان منع تولید سلاح شیمیایی استراتژیک و کاهش تعداد آنها (پیمان استارت 2) میان آمریکا و روسیه.
عهدشکنی آمریکا در بهبود روابط با روسیه و بازیابی اعتماد طرفینی.
عهدشکنی دولت آمریکا در خروج سربازان آمریکایی از افغانستان و عراق.
فریب کاری آمریکا و عهدشکنی این دولت با سوریه در گسترش روابط سوریه و آمریکا و افزایش نقش سوریه در روند صلح.
عهدشکنی آمریکا در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در پیمان کیوتو در سال 2005و...
به نظر می رسد صابون بسیاری از عهدشکنی ها و فریب کاری های دولت آمریکا به تن بسیاری از کشورهای جهان خورده است و  پشیمانی های فراوانی را برای خوش بینان در آن نظام های سیاسی به همراه داشته است، لیکن با همه این اوصاف باید به این نکته کلیدی اذعان نمود که متأسفانه مقوله آمریکا شناسی و مطالعه دقیق ماهیت رفتاری آمریکا در مواجهه با دولت های جهانی، در مراکز مطالعات سیاسی کشور به خوبی انجام نشده است. به عنوان مثال میز آمریکا شناسی در وزارت خارجه ایران از کمترین شناخت نسبت به ماهیت سیاسی و استراتژیکی آمریکا برخوردار است، در وهله نخست مذاکرات و هم کلام شدن با دولت مردان آمریکایی بر سر یک میز، هیجان و خوش بینی از رفع کامل مشکلات اقتصادی کشور رامنجر می شود، که این هیجان نیز در سایه جهل و عدم شناخت معنایی غرب می باشد که در نهایت به هیجان و طرح شعارهای سطحی مبنی بر رفع کامل تحریم ها و بهبود وضع اقتصادی کشور در تعامل با چند کشور غربی منتهی می گردد. اما آنچه اظهر من الشمس باشد این است که پشیمانی مهمترین شاخصه اقدامات بی قاعده سیاسی در عرصه های بین المللی خواهد بود و تداوم این گونه اقدامات اگر با عزتمندی و دفاع از دستاوردها و اصول و آرمان های نظام اسلامی همراه نگردد پشیمانی های بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت.
از این رو با ذکر این مولّفه ها و شاخصه ها از عهدشکنی های آمریکا، نگاه دقیق نماینده محترم ولی فقیه در استان مبنی بر پشیمانی قطعی از مذاکرات با آمریکا برای همگان آشکار می گردد و امید است مسئولان دیپلماسی کشور در راستای ترمیم برخی اشتباهات گذشته در مذاکرات هسته ای و دفاع قاطع از دستاوردهای هسته ای کشور تلاش نمایند تا عزتمندی نظام اسلامی در مواجهه با قدرت های استکباری بیش از پیش محقق گردد.

نکته: با عرض پوزش از مخاطبین گرامی طی خطای انسانی صورت گرفته در سایت جم خبر یادداشت های استاد ارجمند حجت الاسلام مهدی نجفی اشتباها بنام نویسنده وبلاگ درج شده بود که اصلاح شد؛ ضمن عذرخواهی مجدد از مولف گرامی یادآور می شود نام نویسنده وبلاگ در همه پست های وبلاگ ثابت است و با نام نویسنده متون تفاوت دارد. خواهشمندیم عزیزانی که مطالب را در سایت خود درج می کنند به نام نویسنده مطلب دقت ویژه داشته باشند و در صورت درج نام نویسنده وبلاگ بجای نویسنده مطلب حتما اصلاح نمایند. با سپاس




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب